Skip to main content

Upload venligst energi, indlevelse og karma ... tak

De der husker 80'erne kan også huske Miami vice, skulderpuder, selvlysende tøj og pet shop boys. Fyld selv på, hvis du var der. Nogle ting er bedst efterladt i fortiden. Ikke desto mindre vil jeg købe en original B&O pladespiller fra 82. Det vil kræve lidt, at forklare børnene hvad det er og hvad den kan, men for mig er en del af forklaringen, at noget musik simpelthen bare lyder bedre på en pladespiller.

I 2020, taler alt selvfølgelig imod at købe en pladespiller, medmindre man som jeg er nostalgiker eller har været afkoblet fra virkeligheden de sidste mange år. The millenniums kender kun det digitale. Vi andre har været nød til at lære, at digitalt er lig med godt, meget digitalt er lig med meget godt - men er det nu også det?

Jeg arbejder til dagligt med organisationsudvikling i virksomheder, og en ting der kan siges at være fælles for de fleste er; mere digitalisering. Her kan man tale om et KPI der skriver sig selv år efter år. Og mulighederne er uendelige, det er budgettet tilgengæld sjældent.

Ikke sjældent støder jeg på ønsket om, at anvende elæring (digital læring, hvis det er i en virksomhed), til udvikling af kompetencer og videndeling. Mange virksomheder er også gået skridtet videre og bruger digital læring som en del af deres salgs- servicestrategi.

Hovedårsagen til at særligt virksomheder gerne vil anvende digital læring er økonomi. Det er alt andet lige en bedre forretning, at servere træningen af salgsteamet i et nyt produkt, på deres mobiltelefon, end at trække hele flokken ud, og sende dem på et par dages kursus på Hotel Nyborg Strand. Forudsat, at effekten er den samme selvfølgelig.

Men hvis jeg spørger dig; "Hvad er det bedste kursus, foredrag, workshop, coaching forløb eller kanindræber kursus du nogensinde har været på?". Så vil jeg godt vædde en flaske Pinot Noir på, at dit svar ikke er noget i retning af, at det var et elæringskursus, du tog i toget mellem Aarhus og København. For hvis du synes, at elæring generelt er kedelig og uinspirerede, så er du langt fra alene. Når man har taget et par moduler, går pladen ligesom i hak.

Skulle jeg selv komme med at svar på ovenstående, tænker jeg tit på Rene og Søren. Tilfældigvis, hyldede de begge en analog læringsfilosofi(også kaldt tavlen). Rene underviste i forvaltningsret. Gaaaab skulle man tro, men René var en umådelig god storyteller og samtidigt vanvittig dygtig. Søren underviste(er) i Human Ressource Management på MBA. Søren kom med en energi der fyldte lokalet, og hans cases var skarpe og inspirerende.

Der er selvfølgelig sket meget på den digitale læringsfront siden det hed brevskole, også selvom brevene bevægede sig lidt hurtigere engang. Nogle steder bliver der lavet noget virkelig godt indhold, som fx Martin Abildgaard prisbelønnede moduler ved Universal Robots. Men der er langt mellem snapsene, og selvom teknologien er nået langt, så er det som med pladespilleren, det er ikke alt vi kan kopiere fra virkelighedens til den digitale verden, vi kan eksempelvis dårligt uploade energi, indlevelse, empati og motivation.   

Må jeg foreslå mere båndbredde og flere touchpoints …?  

Indenfor domænet L&D har der længe været et fagligt hundeslagsmål. Der er dem der sværger til digital læring. Der er dem der har svoret troskab til IRL(in Real Life Learning). Og så er der dem der sidestiller læring med facilitering, job aids og ressourcer. Ét er selvfølgelig hvad nogle måtte mene, noget andet er hvad der er evidens for. Og det må hører med i ligningen. Succesfaktorerne for læring kan summeres ned til variablerne; modtageren, konteksten og påvirkningen. Derfor er det også svært at argumentere for, at guldet ligger begravet i den ene eller anden metode.

Og så er vi tilbage ved de uendelige muligheder, og for de fleste, begrænsede budget.

Hvis man tænker over det, så har moderne virksomheder mange kanaler, hvor de kan kommunikere, influere, påvirke og træne en målgruppe, om det er kunder, partnere, enkelt medarbejdere eller hele organisationen. Det kalder jeg touchpoints. Touchpoints kan være adfærdsdesign, en video, et huskekort, elearning, træning, en historie eller noget helt syvende. Det handler med andre ord om at bruge hele båndbredden og orkestrere toucpoints så de tilsammen giver modtageren den gode oplevelse, det maksimale udbytte og inspiration til mere. Man kan selvfølgelig også købe sig både rig og fattig i touchpoints. Forskellen ligger som regel i at bevare overblikket. 

 

About the author

Allan Holm

Ingen kager

Dette webside anvender ikke cookies, så tag et kig og giv et kald eller skriv såfremt du har spørgsmål. 

Back to top